Innovatie in Nederland door inspiratie in het buitenland

Gepubliceerd op 15-07-2011

Combineren van kennis, kansen en mogelijkheden levert nieuwe business op

"Zonder de reis naar Japan had het zeker nog een paar jaar geduurd voordat ik mijn eigen aspergesoort, Superior Queens, had gelanceerd. Tijdens deze trendtour van Syntens werden mijn ogen geopend: ik zocht te weinig naar diversiteit en luisterde te weinig naar de wensen van mijn klanten. Daar in het verre oosten wist ik ineens precies wat ik moest doen! Nu zijn de Superior Queens, een biologische topasperge die bij veel bekende restaurants wordt geserveerd, de meest hoogwaardige asperges van het moment," aldus ondernemer Will Teeuwen van Teboza. "Tel daar de waardevolle contacten die ik heb opgedaan bij op en je kunt wel stellen dat deze tour voor mij en mijn bedrijf van groot belang is geweest!"

De vraag waarom je als ondernemer met collega's uit de voedingssector mee zou reizen naar het buitenland is daarmee al beantwoord: business! Het innovatiecentrum Syntens organiseert vaker een dergelijke trendtour en in november van dit jaar staat een tour gepland naar India. Het is één van de vele activiteiten van het innovatiecentrum, waarmee invulling wordt gegeven aan de opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie om de BV Nederland te versterken. En met resultaat: de kennis en contacten uit het buitenland weten de ondernemers op eigen bodem om te zetten in marktgerichte innovaties.

Uitdagende out of the box-sessie
Will Teeuwen kwam met meer resultaten dan hij ooit verwacht had terug naar Nederland: "De creativiteit die je samen met andere foodondernemers oproept en de energie en kennis die je deelt, zijn geweldig!" Han Fleuren van Boomkwekerij Fleuren: "De trendtour PUUR Ontdekken is voor mij erg waardevol gebleken. Het biedt een waardevol netwerk en is één uitdagende out-of-the-box-sessie. Je wordt opgesloten in een omgeving die je niet kent, met mensen buiten je gebruikelijke netwerk die vaak ook nog werkzaam zijn in een andere sector. Dat levert echt nieuwe inzichten op."

Nieuwe producten op de markt
Fleuren: "Concreet kan ik zeggen dat zonder mijn deelname twee concepten niet waren ontstaan. De MiniTree is daar één van. Het boompje groeit heel langzaam, levert mooie vruchten op en is bijzonder gemakkelijk in onderhoud. Hij is van nature resistent tegen de meeste ziektes die fruitbomen kunnen treffen." De MiniTree veroverde dit jaar de 64e plaats in de MKB Innovatie Top 100, de grootste en belangrijkste innovatieprijs voor bedrijven in het MKB. "Het is een trendy geschenk dat bovendien bijdraagt aan een groenere wereld. 'Proef het Seizoen', is het tweede concept dat ik samen met een tweetal medereizigers tijdens de reis naar Japan heb opgestart. Die samenwerking, die contacten met sparringpartners, daar heb je als ondernemer voor nu en voor in de toekomst wat aan."

hanfleuren.jpg

Han Fleuren

Panklare ideeën
Rob Witmer van Tuinderij Vers: "Twee jaar geleden ging ik met Syntens mee op een trendtour die startte in Zweden. Wat een geweldig land! Daar zie je prachtige voorbeelden van authenticiteit, échte, eerlijke voedingsconcepten, een relevante trend in de voeding op dit moment. Maar vooral de mensen die ik heb leren kennen, bleken bijzonder. Allemaal ondernemers uit de foodsector, net als ik, maar toch zó verschillend. Sommige van hen spreek ik twee jaar na dato nog wekelijks. Je wordt in een korte tijd een hechte groep met wie je over je passie, je ondernemerschapk, kunt praten. Dat is de kracht van de tour: je hebt allemaal iets gemeen, maar bent op verschillende vlakken bedreven."

Witmer raakte enorm geïnspireerd: "Nieuwe contacten leggen, samen foodinformatie opdoen en deze informatie klaarstomen tot panklare ideeën: dat is de reis van Syntens in een notendop. Zonder de ervaringen in Zweden was ik bijvoorbeeld nooit met biologische producten aan de slag gegaan. Ik zag nog niet in dat dat belangrijk zou zijn voor de toekomst. Door hier met andere ondernemers over te brainstormen, heb ik nu duidelijk voor ogen wat ik met onze biologische producten en smaken wil bereiken. Ondertussen zijn we er binnen ons bedrijf al twee jaar intensief mee bezig. Biologische groente zal nooit voor honderd procent de markt overnemen, maar het is wel een belangrijk deel van die markt. Daar speelt Tuinderij Vers nu, dankzij de kennis die ik heb opgedaan tijdens de trendtour, ook een rol in."

Naar India, voedingsbodem voor duurzame groei
Ondernemer Dick Veldhuyzen van Veldhuyzen Kaas heeft zich onlangs ingeschreven voor de reis naar India van 6 tot en met 12 november: "Wat mij aanspreekt in die reis is dat je met een groep ondernemers vanuit verschillende achtergronden beleeft wat er op je pad komt. Naast datgene wat mijn eigen zintuigen ervaren, is het bijzonder om van je reisgenoten te vernemen wat zij beleven. Ik denk dat hiermee veel creativiteit op gang komt en ik verwacht dan ook dat ik met veel nieuwe ideeën en kennis huiswaarts keer."
Meer informatie over de trendtour naar India vindt u op http://www.syntens.nl/trendtour/Pages/home.aspx

 

Rob Wittmer aan de thee.jpg

Rob Witmer

Tips van ontdekkingsreizigers, die u voorgingen:

• Sta open voor alles wat je tijdens de reis tegenkomt: voor het land waar je bent, voor de ideeën van andere ondernemers en voor je medereizigers. Stap met een open geest in het vliegtuig dus;

• Durf je bedrijf een week achter te laten;

• Vraag jezelf af of het nut heeft om op deze reis te gaan. Denk je dat het geen nut heeft, ga dan juist wel! Wat houdt je tegen? Geef jezelf deze reis cadeau en je zult zien dat het je echt wat oplevert, in de vorm van kennis en zelfs concrete business;

• Zet je verstand op nul en stap er blanco in;

• Onthoud: nieuwe contacten zijn altijd waardevol;

• Laat alles wat je tijdens de reis tegenkomt gewoon over je heen komen en beperk jezelf niet door van te voren teveel idealen vast te leggen. Bedenk dat je met weinig middelen ook veel kunt bereiken;

• Sta open voor de ideeën en wetenschap van anderen: kennis is macht.

Terug naar het nieuwsoverzicht